Sunday, June 23, 2013

#013 Sang Raja Hutan



Suatu hari seekor harimau melihat seekor rubah berjalan sendirian. Kemudian, dia berniat untuk menyerang si rubah. Ketika si harimau meloncat ke arah si rubah, si rubah berteriak, ”beraninya kamu menyerang raja hutan?”

Si harimau melihat dia dengan keheranan dan berkata, “Tidak masuk akal! Kamu bukanlah raja!”

“Tentu itulah saya,” balas si rubah.

“Semua hewan lari dari saya dengan ketakutan! Jika kamu ingin bukti, ikuti saya,” tambah si rubah.

Si rubah pergi ke hutan bersama si harimau. Ketika mereka datang ke segerombolan rusa, rusa-rusa itu melihat harimau di belakang si rubah dan berlari ke seluruh arah. Mereka datang ke sekumpulan monyet, monyet-monyet itu melihat harimau di belakang si rubah dan melarikan diri.













Si rubah melihat ke si harimau dan berkata, “Apakah kamu perlu bukti selain itu? Lihat bagaimana hewan-hewan berlarian dalam pandangan pertama dari diriku?”

“Aku tercengang, tapi aku sudah melihatnya dengan mataku sendiri. Maafkan aku menyerangmu, Raja Hebat.”

Si harimau menunduk rendah dengan hormat, dia melepaskan si rubah.


-FIN-
Baca terjemahan Inggrisnya di SINI
Author: Unknown

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kalau Anda puas dengan ceritanya. Tolong di klik ya Iklan (Ad) di sebelah kanan dan bawah. Terima Kasih ^-^
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



0 comments:

Post a Comment